FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/09/2008

Bevisning av konsumentköp

Jag har försökt att reklamera en vara utan kvitto. Säljaren nekade med motiveringen att kvitto, eller annan form av inköpsbevis, saknades, vilket det gör. Därmed kan det inte styrkas att jag köpt varan i butiken, utan t.ex köpt den i andra hand. Varan är däremot bevisligen från företaget, den är tydligt märkt. Har jag då rätten på min sida att reklamera, trots att jag saknar inköpsbevis? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej, enligt Konsumentköplagen har du rätt till reklamation vid köp av lösa saker från en näringsidkare (lagen hittar du https://lagen.nu/1990:932). En förutsättning för att utöva denna rätt är att ett köp verkligen skett. Eftersom du vill göra gällande rätten till reklamation är det också upp till dig att bevisa att köpet verkligen genomförts. Det vanligaste bevismedlet för sådana köp är kvittot varför det blir svårt för dig att styrka köp om du inte kan uppvisa ett sådant. Att varan är märkt med näringsidkarens märke borde inte vara tillräckligt. Det finns emellertid andra bevismöjligheter. Exempelvis kan du uppvisa kontoutdrag där det tydligt visar att pengar dragits från ditt konto av näringsidkaren i fråga. Mvh
Ola DavidssonRådgivare