FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/12/2008

Tvångsförsäljning i enlighet med lagen om samäganderätt

Hej! Jag och min kille sen 12 år tillbaka köpte en villa på friköpt tomt för 3 år sedan. Vi står båda på hälften av lånen. Vi ha nu gått isär och jag har flyttat ut ur huset och han bor kvar. Jag undrar vad som gäller om vi ej kommer överens om bodelning. Kan man tvinga huset till försäljning om man ej kommer överens om bodelning?

Lawline svarar

Hej! Ni kan antingen avtala om en bodelning sinsemellan enligt 9§ sambolagen, han kan kanske ersätta dig för din del? Om ni inte kan komma överens avtalsvägen kan en av er begära bodelning, detta ska göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde 8§ SamboL. Det är svårt för mig att avgöra vad bodelningen kommer att resultera i men om vi säger att ni endast har fastigheten som samborättsgods delas den på mitten och ni blir samägare 19§ SamboL. Alltså inte så stor skillnad mot hur ni har det nu. Lagen om samäganderätt gäller för er nu och antagligen även efter en bodelning. Ni äger en lika stor del av fastigheten och om ni inte kan samsas om den så kan en av er hos rätten ansöka om att fastigheten ska säljas för gemensam räkning på offentlig auktion 6§ lag (1904:48) om samäganderätt. Du kan alltså tvinga huset till försäljning. Mvh
Anders SvenssonRådgivare