Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

bor i en bostadsrättsförening och vill hyra i andra hand kan styrelsen nejka mig

Lawline svarar

Hej!

Om en bostadsrättsinnehavare vill hyra ut sin bostadsrätt i sin helhet krävs styrelsens samtycke, se 7:10 bostadsrättslagen. Vägras samtycke krävs istället hyresnämndens tillstånd. Bostadsrättshavaren kan dock hyra ut del av sin lägenhet så länge det inte är till men för bostadsrättsföreningen eller för någon annan medlem, 7:8 bostadsrättslagen.

Reglerna för andrahandsuthyrning av bostadsrätt liknar reglerna för andrahandsuthyrning för hyresrätter och hyresnämndens tillstånd skall ges en bostadsrättsinnehavare som har beaktansvärda skäl för att hyra ut sin lägenhet.

Bostadsrättshavarens skäl för att få hyra ut i andra hand skall vägas mot hänsynen till föreningen och övriga medlemmar. Har föreningen befogade skäl skall samtycke ej ges.

Föreningen kan också i sina stadgar reglerat andrahandsuthyrning. Vissa föreningar tillåter t ex alltid uthyrning i ett år utan särskilda skäl men att samtycke senare behöver sökas om andrahandsuthyrningen skall förlängas.

Bostadsrättslagen kan du läsa https://lagen.nu/1991:614 .

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare