FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/09/2008

Får man kvitta kapitalförlust mot gamla uppskovsbelopp?

Jag har en uppskjuten reavinst på tidigare sålda fastigheter. Nu ska jag sälja min nuvarande fastighet, vilket kommer ge en förlust. Får jag kvitta den förlusten mot den redan uppskjutna vinsten? Jag är bosatt i Sverige, men har inkomst från utlandet och skattar således utomlands, så jag kan inte kvitta förlusten mot inkomstskatt.

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av Inkomstskattelagen (IL), se https://lagen.nu/1999:1229. Enligt 47:11 och 47:11a IL skall ditt uppskovsbelopp vid försäljning av din bostad återföras till beskattning. Av 45:13, 3 st. IL följer att uppskovsbeloppet skall medtagas i beräkningen innan man beräknar hur stor del av kapitalvinsten alternativt kapitalförlusten som skall tas upp till beskattning. Detta innebär att ditt uppskovsbelopp återförs och från denna summa avräknas sedan den kapitalförlust du lider av din fastighetsförsäljning. Den summa som återstår av uppskovsbeloppet efter att du gjort avdrag för kapitalförlusten beskattas sedan med 22 %, 45:33, 1 st IL. Hoppas du är nöjd med svaret!
Jonatan KirkhoffRådgivare