FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/08/2008

Vilket beskattningsår skall en kapitalförlust upptas?

Jag har en fråga kring kapitalförlust. Handelsbolaget avyttrades 2000 men avregistrereringen av företaget hos bolagsverket skedde i år. Min fråga är om det är möjligt att göra avdrag för kapitalförlusten nästa år i och med att företaget upphörde i år. När anses förlusten som definitiv, vid avyttringstillfället eller vid avregistreringen? Tack på förhand! /Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att en kapitalvinst skall upptas det beskattningsår då tillgången avyttras, 44 kap 26 § inkomstskattelag (IL). Denna huvudregel gäller även för kapitalförluster enligt 44 kap 2 § IL. Det som står i 44 kap 26 § 2 stycket IL gäller då försäljningspriset inte är helt klarlagt utan förlustens storlek är osäker beroende på en eventuellt tillkommande köpeskilling vars storlek är okänd, dvs. då man av någon anledning (kan vara många olika) väntar på en tilläggsköpeskilling som vid avyttringen är obestämd. Det är alltså först när tilläggsköpeskillingen är bestämd som kapitalförlusten anses vara definitiv och får dras av. Inväntar man däremot ingen tilläggsköpeskilling så gäller huvudregeln om att förlusten skall upptas under avyttringsåret. För en närmare titt på 44 kap IL se https://lagen.nu/1999:1229 . Vänligen
Therese JanssonRådgivare