FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/09/2008

Överlåtelse av bostad från föräldrar till barn

Mina föräldrar ska flytta från sitt hus och köpa en bostadsrätt. De vill att min familj ska överta deras hus. Jag är endabarn. Vad är den optimala lösningen?

Lawline svarar

Jag utgår i svaret från att du efterfrågat en skatterättslig aspekt av överlåtelsen. Skattelagstiftningen är utformad så att transaktioner gällande samma sak inte ska föranleda olika beskattningseffekter beroende på hur, när och vem som företar transaktionerna. Det finns således ingen ”optimal lösning” ur skatterättsligthänseende eftersom skatteeffekten alltid blir den samma. Det finns två lösningar; antingen säljer dina föräldrar huset till dig eller så ger de huset till dig i gåva eller som arv. Om dina föräldrar säljer huset till dig innebär det att de får beskatta kapitalvinsten samtidigt som du får dra av erlagt inköpspris om du i din tur säljer huset. Om dina föräldrar ger din huset i gåva eller genom arv undviker dina föräldrar kapitalvinstbeskattning (arv- och gåvoskatten är avskaffad) samtidigt som du träder in i dina föräldrars skattemässiga situation, för lagstöd se inkomstskattelagen 44:21här. Detta innebär att du övertar dina föräldrars kostnader för huset. Om du sedan säljer huset får du dra det inköpspriset som dina föräldrar erlade när de köpte huset. Detta innebär att din kapitalvinst kommer att bli större än om du hade köpt huset från dina föräldrar. Skillnaden vad gäller beskattningen är således vem som blir skatteskyldig för huset den dag som det säljs. Om huset säljs till dig får dina föräldrar beskatta/utnyttja husets värdestegring/minskning under deras innehav. Om huset ges i gåva eller som arv till dig kommer du att få beskatta/utnyttja husets värdestegring/minskning under dina föräldrars samt ditt eget innehav. Att uppmärksamma är dock att vinsten/förlusten kan bli större för dig om fastigheten ökar/minskar i värde efter arvskiftet. Det kan även få betydelse om skattelagstigningen förändras, eftersom man använder de regler som gäller för det inkomstår som huset säljs. När det gäller kapitalvinstbeskattning av privatbostäder förändras reglerna och skattesatsen relativt ofta, vilket kan medföra att beskattningskonsekvenserna kan skifta beroende på försäljningsår. Med vänlig hälsning
Carolina WaltherRådgivare