FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2008

Förskott på arv

Vi tänker hjälpa vår dotter med 100.000:- kr vid ett husköp. Kan vi i ett gåvobrev då skriva in att dessa pengar är förskott på arv för att vår son inte ska komma i sämre position? En följdfråga: Om vi skulle dö efter 20 år räknas då förskottet fortfarande som 100.000:- kr trots att 100.000:- kr borde vara mer och uppräknat efter 20 år?

Lawline svarar

Hej, Tack för er fråga. För att undvika frågetecken vid ett eventuellt framtida arvskifte bör ni skriva i gåvobrevet att avsikten med gåvan är att den skall ses som förskott på arv. Vid avräkning av förskott på arv skall gåvans värde vid gåvotillfället tas upp. Detta framgår av 6 kap 3§ Ärvdabalken. Någon uppräkning av gåvans värde med hänsyn till penningvärdets förändring skall alltså inte göras. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare