FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/08/2008

Stora basbeloppsregeln

Om man har ett testamente som säger att en nära släkting skall få allt, men efterlevande make finns fortfarande i livet. HUr blir arvsordningen?

Lawline svarar

Den efterlevande maken har enligt Ärvdabalken 3 kap. 1 § alltid rätt till minst fyra basbelopp av den avlidna makens, efter bodelningen, kvarstående enskilda egendom. Basbeloppet som gäller är det som gällde för året vid den avlidnes död. 2008 är basbeloppet 41.000 kr. Ett testamente får inte kränka denna rätt. Det innebär att den efterlevande maken får 4 x 41.000 kr = 164.000 kr (om maken avled i år) och släktingen får resten.
Alexandru MilerRådgivare