FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/08/2008

Vad innebär giftorättgemenskap?

Hej! Vad betyder det att "makarna har full giftorättsgemenskap"?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln när två personer gifter sig är att makarna har full giftorättsgemenskap. Allt en make äger är enligt huvudregeln giftorättsgods enligt Äktenskapsbalken som du återfinner http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950400.HTM. Enligt 9:1 Äktenskapsbalken har makarna rätt till hälften av den gemensamma egendom vid skilsmässa eller dödsfall. Detta betyder att allting skall delas lika mellan makarna. Det finns dock ett undantag och det gäller enskild egendom, detta kan vara egendom som tillfallit en av makarna med särskillt förbehåll genom testamente eller dylikt enligt 7:2 Äktenskapsbalken. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare