FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/11/2008

Uppskovsmöjligheter vid köp av bostad inom EES

Hej, vill fråga om vinsskatt på bostadsrätt och finna lagspalt. 1. Fick veta av Skatteverket att jag kan köpa en bostad som ägs av min man utomlands (inom Europa), och räkna köpet som nytt köp och därgenom minska vinstskatten. Är detta rätt? 2. Då det är ovanligt (om ens möjligt) med försäljning av egendom mellan makar, vill juristen här få exakt lagspalt eller liknande som beskriver bostadrättsförsäljning och vinstskatt. Hoppas någon kan hjälpa mig. Mvh Bibi

Lawline svarar

Hej! Det är relativt vanligt att makar eller sambos säljer andelar i fastigheter och bostäder till varandra för att kunna dela bostad. Om du väljer att köpa en andel i din mans fastighet i utlandet måste han samtidigt deklarera försäljningen som kapitalvinst i sin inkomstdeklaration. När han deklarerar försäljningen behöver han inte ange lagrum utan endast fylla i blankett K5 som ni kan ladda ned från Skatteverkets hemsida, se här http://www.skatteverket.se/download/18.6d02084411db6e252fe80001476/210519.pdf Vad gäller bostäder inom EES-området är det tillåtet att köpa bostad för att få uppskov med reavinst vid försäljning av bostad i Sverige. Flera krav på den sålda bostaden (ursprungsbostad) och den nya bostaden (ersättningsbostaden) måste dock vara uppfyllda för att uppskovsavdrag ska medges, enligt 47:2 inkomstskattelagen, se här https://lagen.nu/1999:1229#K47R2. För att få rätt till avdrag för uppskovsbelopp måste din ursprungsbostad bedömas dels som privatbostad och dels som permanentbostad, enligt 47:3 inkomstskattelagen se här https://lagen.nu/1999:1229#K47R4. Detta innebär att bostadsrätten måste utgjort en andel i ett privatbostadsföretag samt att bostaden använts för ditt eget privata boende antingen minst ett år omedelbart före försäljningen eller minst tre av de senaste fem åren. Även ersättningsbostaden måste uppfylla vissa krav för att man ska kunna få uppskov med Vinsten enligt 47:5 inkomstskattelagen, se här https://lagen.nu/1999:1229#K47R5. Den nya bostaden måste ha förvärvats tidigast året före det att du sålde din bostad eller senast året efter det att du sålde din bostad. Du ska även bosatt dig i ersättningsbostaden senast den 2 maj andra året efter det att du sålde den tidigare bostaden. Med vänlig hälsning,
Carolina WaltherRådgivare