FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/08/2008

Skadestånd för sönderslagna backspeglar.

Hej ja har blivit misstänkt för skadegörelse av 2 backspeglar hur mkr skulle det ligga på i skadestånd om ja nu skulle åka fast för det?

Lawline svarar

Hej, Detta beror delvis på vilka bilarna var och hur dyra nya backspeglar kommer vara för bilägarna. I januari detta året uppkom ett rättsfall där en person slått sönder backspeglarna på 11 bilar och den åtalade krävdes då på 20000 kronor i skadestånd. Detta tyder alltså på att ni kan komma att krävs på cirka 1000 kr per backspegel om åtalet går igenom, men som sagt kommer de sönderslagna backspelarnas värde avgöra. Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare