FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/07/2008

Skattemässiga konsekvenser vid övertag av lån

Om en gåva av fastighet villkoras av att mottagaren tar över ett lån som motsvarar tax. värdet eller överstiger detta värde, vilka konsekvenser får det skattemässigt?

Lawline svarar

Då det gäller fast egendom tillämpas den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Detta innebär att om värdet av de övertagna lånen är lägre än taxeringsvärdet så skall transaktionen betraktas som en gåva. Gåvogivaren blir inte beskattad för den eventuella kapitalvinsten på fastigheten och gåvomottagaren tar över givaren anskaffningsvärde. Däremot så har lagen om stämpelskatt en egen definition av vad som skall anses vara en gåva; om de övertagna lånen överstiger 85% av fastighetens marknadsvärde skall transaktionen inte ses som en gåva enligt denna lag. Den som övertar lånen blir därmed skyldig att utge stämpelskatt. Konsekvensen av detta kan bli att samma transaktion ses som en gåva vid beräkning av kapitalvinstskatt och som ett köp då det gäller skattskyldighet för stämpelskatt. Med vänlig hälsning
Marcus BergströmRådgivare