FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/09/2008

Arv från styvpappa

min mamma gifte om sig när jag var 1 år.jag växte upp med 3 nya halvsyskon, när jag var 15 år fick jag reda på att jag ej var adopterad och bara halvsyskon men vi har växt upp som riktiga syskon. sedan har min mamma och trodda pappa skilt sig. nu har min som jag trodde var min pappa avlidit och har endast oss 4 barn efter sig. har jag någon rätt till arv. mvh

Lawline svarar

Hej! Enligt Ärvdabalken (som du kan läsa https://lagen.nu/1958:637) är endast bröstarvingar och adoptivbarn berättigade till arv. Då du inte är den avlidnes biologiska barn och ej heller adopterad av honom har du endast rätt att taga del av arv i de fall då din styvpappa testamenterat egendom till dig. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare