FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/08/2008

Vad är enskild egendom?

Vad betyder "Överlåtelse av äganderätt skall ske med förbehåll att fånget skall vara enskild egendom"

Lawline svarar

Hej, Det innebär att Ni får något under förutsättning att det skall vara Er enskilda egendom. Den rättsliga innebörden av att egendomen är enskild är att den inte skall ingå i någon framtida bodelning. Den delas alltså inte lika mellan makar vid en skilsmässa utan är enbart mottagarens. Dock ärver Er äkta hälft den enskilda egendomen om Ni dör. Om Ni omvandlar egendomen till annan egendom förblir den ”nya” egendomen också enskild. Om Ni emellertid förbrukar den så är den också borta. Med vänlig hälsning
Rådgivare