Inkassokrav

Vad säger lagen om inkassokrav som skickats men inte nått gäldenären?

På vilket sätt måste inkassobolaget bevisa att dem har skickat detta?

Tack!!

Lawline svarar

Hej,

För att en inkassoåtgärd skall vara ersättningsgill måste inkassoföretaget/borgenären visa att inkassokrav har skickats. Kravet går dock på mottagarens risk, d v s man behöver inte bevisa att det har kommit fram. Gäldenären är skyldig att betala inkassokostnad från och med dagen för kravets utställande.

Med vänlig hälsning,

Anna AnderssonRådgivare