FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/06/2008

Tillämpning av 9:3, 2 st. Föräldrabalken

Min fråga gäller FB 9:3. Jag undrar om en förmyndare skulle kunna godkänna den underårigas inköp av något men sedan motsätta sig att han/hon säljer det? Alltså, kan de omhändertaga avkastning av en egendom eller gäller FB 9:3 2 st bara själva egendomen?

Lawline svarar

Hejsan, 9:3 Föräldrabalken stadgar en underårig själv får råda över sin egendom om denna har förvärvat den genom eget arbete. Har så skett får den underåriga i princip göra vad denne vill med egendomen och detta inkluderar att sälja den och själv behålla avkastningen, detta då 9:3 även gäller egendom som trätt i den förvärvade egendomens ställe. Regel i 2 st. är mer utav en undantagsregel men syftar tillbaka på hela 1 st. vilket indikerar att den kan tillämpas även på egendom som trätt i den förvärvade egendomens ställe, det bör dock nämnas att överförmyndarens samtycke krävs. För att själv läsa de relevanta reglerna klicka http://www.lagen.nu/1949:381 Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare