FrågaSKATTERÄTTÖvrigt03/07/2008

Förmånsbeskattning?

Om mitt aktiebolag (som ägs av bara mig) köper en bostadsrätt (dvs. som en juridisk person) kan jag sedan hyra ut den till min dotter utan att behöva förmånsbeskatta? om jag behöver förmånsbeskatta, hur räknar man ut hur mkt?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln enligt 11 kap 1 § Inkomstskattelagen (IL) är att alla förmåner som den anställde erhåller på grund av sin anställning är skattepliktiga. Beskattning ska dock ej ske i den mån som den anställde betalar fullt pris för den erhållna förmånen. Betalas ett lägre pris för förmånen ska skillnaden mellan marknadsvärdet, 61 kap. 2 § IL, och vad som betalats tas upp till beskattning. Vad gäller ersättning från arbetsgivaren till närstående såsom exempelvis make, sambo eller barn ska ofta den anställde beskattas för förmånen, detta följer bland annat av RÅ 1996 ref. 16. Om hyran för lägenheten skulle understiga marknadsvärdet kommer du således att förmånsbeskattas, i annat fall slipper du beskattning. Vänlig hälsning,
Erik AnnerstedtRådgivare