FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/07/2008

Reavinstskatt

Hej! Vi är tre syskon som kommer att ärva en gård. Försäljningsvärdet är idag ca 4 milj. Min syster och hennes man är intresserade men tycker det är en för stor investering att köpa. Över efter ev. försäljning blir ca 2.8 milj (reavinstskatt). Om vi vid bo arvskiftet tar var sin 1/3 och de sedan löser ut oss två andra med 900.000:- blir kostnaden för dem bara 1.8 milj. Frågan är då: Skall vi två syskon som löses ut betala reavinstskatt på de 900.000:- som vi får när de löser ut oss?

Lawline svarar

Hej! Reavinstskatt skall betalas av givaren vid köp, byte och gåva av fast egendom. Även om din syster löser ut er andra så ses det som att ni säljer er del till henne och skall därmed erlägga kapitalvinstskatt. För närvarande är skatten 22 % av vinsten. Vänligen
Therese JanssonRådgivare