FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/07/2008

Gåvoskatt

Hej Kan jag ge mitt hus till ett av mina barn som gåva. Utan att jag eller han får betala något. Eftersom han tjänar på detta skulle han sedan kunna ge mig och hans syskon pengar eller bara mig pengar som gåva. Hur skulle jag deklarera överlåtelsen av fastigheten?

Lawline svarar

Hej, Gåvor är skattefria i Sverige, sedan gåvoskatten avskaffades år 2004. Detta innebär att du kan ge bort fastigheten till ditt barn utan att någon av er behöver skatta för detta, enligt inkomstskattelagen 8:2 se https://lagen.nu/1999:1229. Det spelar ingen roll vad för slags gåva det rör sig om, det samma gäller alltså även för pengar. För att överlåtelsen skall klassificeras som gåva måste dock förmögenhetsöverföringen ske frivilligt och med gåvoavsikt, någon motprestation får inte utgå. Du kan alltså inte ge din son fastigheten med förbehåll om att du senare skall få en viss summa pengar i utbyte. Däremot finns det ingenting som säger att din son inte senare, av någon annan anledning, kan ge dig pengar och att båda dessa överlåtelser kan klassificeras som gåvor. Eftersom du inte beskattas för gåvor behöver du heller inte redovisa för dem i din deklaration. Vissa andra kostnader kan dock tillkomma då man överlåter en fastighet som gåva så som kostnad för ansökan om lagfart m.m. Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare