FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/07/2008

Brottslig handling i bevissyfte

Hej Om någon begår ett brott för att försöka sätta dit en annan i syfte att få skadestånd, vilket straff kommer den att få. Jag tror att det har hänt mig.

Lawline svarar

Formuleringen i frågan är något otydlig och svårtolkad. Skulle någon begått en brottslig handling i syfte t.ex. att anskaffa bevis för att bevisa existensen av ett annat brott beror straffet på vilken sorts handling denna begått. Ett scenario skulle, i linje med frågans formulering vara att någon stulit något som bevisar att du gjort något som skulle berättiga den som stulit till skadestånd. Oavsett syftet med stölden eller det stulna är handlingen belagd med straff (böter eller fängelse). I vissa rättsordningar har stulna bevis inget bevisvärde. Så är det inte i svensk rätt. Det stulna kan således användas som bevis som eventuellt kan mynna ut i ett skadestånd. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare