FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/07/2008

Förskott på arv?

Vi har en son som köper en tomt av oss till en del av tomtens värde. Resternade upp till värderingen av tomten ger vi som gåva. Räcker det att skriva in i gåvobrevet att deta inte skall ses som förtida arv? Det finns särkullbarn till detta vårt barn. - Eller ska man ge "gåvan" till hans fru?

Lawline svarar

Hej! Gåvor till bröstarvingar presumeras utgöra förskott på arv enligt Ärvdabalken 6:1 1st (som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K6 ), Och om inget annat anges ska därför en gåva av det slag du anger anses vara ett förskott på arv. Det räcker dock enligt samma stycke att "annat har föreskrivits" för att denna presumtion ska brytas. Det räcker således att ni skriver i gåvobrevet att gåvan inte ska anses utgöra ett förskott på arv. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare