FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/06/2008

Omkostnadsbelopp vid avyttring av fastighet

Min make ärvde ett hus 1999,betalade arvskatt, löste det befintliga lånet i huset. Vid försäljning idag hur räknas reavinsten fram? Är det anskaffningskostnaden från 1971 eller kan arvskatt o lösen av lån också räknas in? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Kapitalvinsten vid försäljning av fastigheter beräknas som skillnaden mellan ersättningen vid försäljningen, minskad med utgifterna för försäljningen (exempelvis mäklarkostnader m.m.) och omkostnadsbeloppet, 44 kap. 13 § Inkomstskattelagen som du hittar http://lagen.nu/1999:1229 . Med omkostnadsbeloppet avses anskaffningsutgifter och förbättringsutgifter (reparation, underhåll m.m.), 44 kap. 14 §. Återbetalning av lån är inte en utgift som omfattas av omkostnadsbeloppet och kan därmed inte dras av vid försäljning. Själva anskaffningsutgiften förändras ju inte enbart av det faktum att man lånat ihop till köpeskillingen, för att sedan betala av lånet. Anskaffningsutgiften och därmed även omkostnadsbeloppet förblir alltså konstant. I annat fall skulle ju själva köpeskillingen tillföras omkostnadsbeloppet två gånger, först vid förvärvet och sedan när man betalar av lånet. När det gäller arvsskatten så räknas den inte in i din anskaffningskostnad. Enligt 44 kap. 21 § så inträder du i arvlåtarens skattemässiga situation. Du tar alltså över arvlåtarens anskaffningsvärde samt de eventuella förbättringsutgifter som denne haft. Kapitalvinstbeskattningen vid försäljning av privatbostadsfastighet är 22 % av vinsten, 45 kap. 33 § Vänliga hälsningar
Rådgivare