FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta27/07/2008

Ränta enligt 6 § räntelagen

Hej!

Jag har ett beviljat skadestånd på 4000:-

jämte ränta på beloppet enl paragraf 6 räntelagen (1975:635) från den första juli 2007 tills dess att betalning sker.

Hur räknar man ut det?

Lawline svarar

Hej.

Enligt 6 § räntelagen skall räntan uppgå till riksbankens referensränta plus åtta procent. Referensräntan justeras varje halvår. Räntan kommer därmed att variera över tid. Du kan räkna ut räntan från den första juli 2007 till den dagen då betalning skedde. Vanligtvis brukar betalningen inkludera räntebeloppet. I annat fall får du kräva räntan i efterhand från gäldenären. Referensräntan uppgår för närvarande till 4,5 %. Du kan hitta uppgifter om referensräntan på kronofogdens hemsida, se http://www.kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta/diskonto.4.3d21d85f10922490e108000981.html.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare