FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/07/2008

ofredande oljud

Hejsan. Jag skulle bara vilja fråga en sak angående tider på dygnet,... Jag och min sambo har nyss flyttat in i ett villaområde i ett mindre samhälle. Och min fråga till er , eftersom jag inte hittar information någon annan stans,är följande : Finns det några regler om när det är lämligt att sänka volymen på stereon? Har några grannar 2 hus bort som spelar musik så högt på nätterna att till och med vi känner av basen.. 3 på natten, är det tillåtet?

Lawline svarar

Enligt 4 kapitlet 7§ Brottsbalken kan den som genom att föra oljud dömas för ofredande. Det finns inget bestämt klockslag som det måste vara tyst, utan det styrs av olika faktorer, så som vilken ljudnivå det spelas på, om andra blir störda, om det är en engångs företeelse osv. Så som du beskriver det så rekommenderar jag dig att först själv säga till personen i fråga att det stör er mitt i natten, aöternativt tillkalla polis till platsen så att de kan be personen sänka volymen. Det krävs vanligtvis att polisen måste komma till platsen mer än en gång innan en person döms för ofredande. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare