FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/04/2006

Äktenskapsförord

Hej! Jag har gift mig med en man som har två döttrar födda 83 och 86. Min man och jag fick i oktober förra året en dotter. Vi bor i en bostadsrätt i Stockholm. Hur ska vi tänka vad gäller äktenskapsförord? Behövs det? Var kan man läsa mer om hur man gör? Vem vänder man sig till för att få det upprättat? Vad är viktigt att tänka på?

Lawline svarar

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan makar som reglerar huruvida makarnas egendom skall vara enskild eller utgöra giftorättsgods. Denna reglering får betydelse för vad varje make får behålla av sin egendom om äktenskapet skulle upplösas genom äktenskapsskillnad. Enskild egendom behåller man alltid själv medan giftorättsgodset skall delas lika. Om det inte finns något äktenskapsförord räknas alla tillgångar som giftorättsgods och delas alltså vid äktenskapsskillnad lika mellan makarna, oavsett vem som har betalat för vad osv. (Undantag gäller för arv och gåvor som villkorats av att egendomen skall vara mottagarnes enskilda.) Av äktenskapsförordet brukar följer alltså att var och en ska behålla sin enskilda egendom. Ett äktenskapsförord skall vara skriftligt och måste för att bli giltigt inges till tingsrätten för registrering. Tingsrätten sänder det sedan vidare till äktenskapsregistret som gäller för hela landet. Äktenskapsförordet blir gällande från och med den dag då det givits in till tingsrätten. Detta regleras i 7 kap 3 § Äktenskapsbalken. Detta lagrum hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 . För att få hjälp med att upprätta och skicka in ett äktenskapsförord är det vanligt att man vänder sig till en familjerättsjurist.
Sara EdströmRådgivare