FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/08/2008

Beskattning vid försäljning bostadsrätt

Hej Min mamma ska nu sälja sin bostadsrätt och flytta till äldreboende. I samband med detta överlåter hon bostadsrätten som gåva till sina två döttrar som förskott på arv. Vi är båda husägare med medelinkomt, utan förmögenhet. Är det ngt särskilt vi bör tänka på? (försäljningspris ca 1miljon - för fem år sedan köpte hon den för 630 000 kr) År 2004 medgav skatteverket slutligt uppskovsavdrag med kapitalvinsten. Enl skatteverket ska omkostnadsbeloppet, när bostadsrätten säljs, reduceras med hela den obeskattade vinst (vinst före 2/3 kvotering) som hon fått uppskovsavdrag för och som i hennes fall är 470 218 kr. Vad innebär detta i praktiken? Har svårt att förklara detta för min mamma. Mvh Bitte

Lawline svarar

Hej! När ni ärver bostadsrätten medför detta att ni ärver bostadsrättens omkostnadsbelopp (inköpspris och förbättringsutgifter). Det uppskov som finns registrerat på fastigheten ska överföras till er. Detta bör ni meddela Skatteverket. Om ni äger fastigheten med lika andel, dvs 50 %, och säljer fastigheten för en miljon kronor kommer vinsten att beräknas enligt följande: 1 000 000 kr (försäljningspris) – 630 000 kr (inköpspris) = 370 000 kr. Din andel av vinsten motsvarar 50%, d.v.s. 185 000 kr. Vinsten ska sedan sammanläggas med din del av uppskovsavdraget 235 109 kr (50 % av 470 218 kr). Din sammanlagda kapitalvinst vid försäljningen blir således 420 109 kr (185 000 kr + 235 109 kr). 2/3 av denna vinst är skattepliktig i inkomstslaget kapital, d.v.s. 280 073 kr. Den skattepliktiga vinsten beskattas med 30 %, vilket innebär att skatten på försäljningen kommer att uppgå till 84 022 kr (30% av 280 073 kr) . Er mor drabbas inte av några beskattningskonsekvenser när hon ger bostadsrätten till er, eftersom gåvoskatten är avskaffad. Om er mor säljer bostadsrätten och sedan ger er intäkterna sker ovanstående beräkning med enda skillnaden att alla belopp ska beräknas till 100% och inte 50 %. Skatten på försäljningen blir således 168 044 kr. För lagstöd avseende försäljning av bostadsrätt se kapitel 46 och 47 inkomstskattelagen, se https://lagen.nu/1999:1229#K46.
Carolina WaltherRådgivare