FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2008

Byte av andelar i fastigheter

Två systrar har av sina föräldrar för 10 år sedan,fått 1/2 del var av två fastigheter i gåva av föräldrarna.Nu vill dom Äga varsin fastighet var.hur gör dom rätt juridikt. Den ena fastigheten är en villa taxvärde 621 000 Det andra är ett fritidshus taxvärde 695 000. inga lån ,eller andra skulder.

Lawline svarar

Hej, Enklast är att systrarna skänker sina respektive andelar till varandra (byter en ägandeandel mot en annan). Sedan skänker den syster som fick den dyraste fastigheten en summa för att kompensera den andra systern. Gåvor är skattefria och effekten blir att systrarna tar över varandras förvärvskostnader så som de såg ut för 10 år sedan då de fick fastigheterna. Mvh /
Rådgivare