FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/04/2008

Beräkning av ränta

Hej mitt jag har en fråga, hur räknar man då beslutet är att någon ska betala 12000 kr i skadestånd och ränta enligt § 6 räntelagen från den 8 maj 2004 fram tills betalning sker, kan ni häljpa mig och räkna ut detta?

Lawline svarar

Hej, Mitt förslag är att Du själv går in på kronofogdens hemsida och räknar ut beloppet. Se http://kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.html . Räntesatsen 8 maj 2004 var 3% + 8 %=11 %. Du kan klicka på en länk på sidan och se hur räntan sett ut vid olika tidpunkter. Räntelagen hittar du www.lagen.nu/1975:635 . Räntan ska vara vanlig ränta. Om beloppet hade betalats ut idag, den 29 april hade det uppgått till: 17250,67 kr. Observera att vissa skillnader kan uppstå enligt lagen beroende på vad skadeståndet gäller. Med vänlig hälsning,
Rådgivare