FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2008

Samägande och offentlig auktion

finns det några rättigheter? Har hamnat i en arvstvist där fem syskon ärvt en sommarstuga. En vill köpa ut de andra och krävde en värdering som låg mellan 975000 och 1359000 kr värderat av två mäklare.Hon har lagt ett bud på 150 000 kr var till de övriga och säger att det är ett skäligt bud.De andra tycker att det är för lågt men hon hotar med en advokat om de inte går med på det. Min fråga är : Finns det inga rättigheter för de andra arvtagarna? Är det bara enoffentlig auktion som gäller då?

Lawline svarar

Hej, Jag är inte helt säker på vad det är för rättigheter för övriga ägare du syftar på. Men det kan nämnas att om en delägare om inget speciellt reglerats hur samägande skall gå till begär att egendomen skall säljas på offentlig auktion så skall det göras. Detta framgår av Lag om samäganderätt och den kan du hitta http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Systern som erbjuder ett så lågt bud i förhållande till värderingarna riskerar att ni tar det till en offentlig auktion istället.
Rådgivare