FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/06/2008

Beskattning vid överlåtelse av blandat fång

Jag äger 25% i ett fritidshus. Jag samt en part som också äger 25% har blivit ombedda att köpa ut den tredje parten som äger 50%. Alltså skulle jag efter detta äga 50%. Säljaren vill gärna att vi skriver ett gåvobrev på detta. Priset som säljaren vill ha ligger ganska långt under marknadspriset men samtidigt långt över taxeringsvärdet. Får det förekomma någon pengaröverföring vid ett gåvobrev på ett fritidshus? I mina öron låter det inte som en gåva då vi är ombedda att betala ganska mycket för "gåvan". Anledningen till att han vill skriva gåvobrev är för att slippa skatten eftersom han tycker att han ger oss ett bra pris, men är inte detta olagligt?

Lawline svarar

Då en överlåtelse sker mot ersättning, men ersättningen inte motsvarar den överlåtna tillgångens fulla värde, brukar man säga att det rör sig om ett blandat fång. Ett blandat fång innehåller både en benifik del (gåva) och en onerös del (köp). Ett typiskt exempel på då blandade fång är vanliga är just vid överlåtelser av fastigheter, då man som Du beskriver överlåter fastigheten till ett värde som överstiger överlåtarens anskaffningsvärde (det säljaren en gång köpte fastigheten för) samt understiger marknadsvärde (det en oberoende köpare är villig att betala för fastigheten vid försäljning). Dessa former av överlåtelser, blandade fång, beskattas på ett speciellt och något komplicerat sätt, varför det är viktigt att veta vilka regler som gäller samt vad det får för konsekvenser för en själv skatterättsligt. Jag skall kortfattat beskriva hur det går till men råder Dig att kontakt med ett juridiskt ombud, förslagsvis en skattejurist eller handläggare på skattverket, vid minsta oklarhet! Den del av fastigheten som klassificeras som ett köp (den del för vilket det utgår ersättning) kommer att beskattas hos säljaren vid en försäljning. Den del som klassificeras som en gåva (den del för vilken ersättning ej utgår) kommer att beskattas hos gåvotagaren vid en framtida överlåtelse. Detta kallas för kontinuitetsprincipen och innebär att den tidigare ägarens (gåvogivarens) skattemässiga situation övertas av gåvotagaren. Vid en framtida överlåtelse, exempelvis en försäljning, kommer gåvotagaren att beskattas inte bara för den värdestegring som skett efter förvärvet utan även för den värdestegring som skett sedan gåvogivaren förvärvade fastigheten. Detta är förstås viktigt att tänka på som gåvotagare. Vad gäller gåvobrevet är det viktigt att du skriver under på något som faktiskt avspeglar verkligheten. Innebär överlåtelsen att överlåtaren säljer hälften av sin del till Dig och ger Dig andra hälften av sin del i form av en gåva är det alltså enbart denna benefika del -”gåvodelen”- som skall tas upp och omfattas av gåvobrevet. Man kan inte per automatik beteckna hela överlåtelsen som gåva bara för att överlåtelsen sker till ett pris som understiger marknadspriset. Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare