FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/04/2008

Leder felskrivning i skuldebrev till bundenhet?

hej. jag har en fråga ang skuldebrev. om man har skrivit fel belopp i skuldebrevet. vad händer då? blir man krävd på den summan eller är det den egentliga summan man betalar tillbaka? mvh katarina

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att den som avgett en viljeförklaring till följd av felskrivning är bunden av detta om motparten var i god tro, avtalslagen 32 § 1 st, se http://www.notisum.se/index2.asp?sTemplate=/template/index.asp&iMenuID=314&iMiddleID=285&iParentMenuID=236&iLanguageID=1. Om motparten däremot var i ond tro, det vill säga insåg eller borde ha insett att det rörde sig om en felskrivning, är man inte bunden av felskrivningen. En faktor som kan påverka ondtrosbedömningen är tex om priset till följd av felskrivningen ökar markant. Det är den personen som påstår att motparten var i ond tro vid avtalets ingående som har att styrka detta, vilket kan vara svårt i somliga fall. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare