FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/05/2008

Förskott på arv

Hej! När min mor dog så sitter vår far i orubbat bo. Men vår far har nu gett min syster landstället som gåva och att det inte skall utgöra förskott på arv. Blir jag lottlös? Han har skrivit ett gåvobrev. Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej! Du har som bröstarvinge rätt till laglotten av din fars kvarlåtenskap, vilken är hälften av arvslotten (dvs. en fjärdedel av din fars kvarlåtenskap, se 7 kap 1 § ÄB). Så länge din mor inte stadgat något speciellt i ett testamente, skall du även ha rätt till motsvarande hälften av hennes kvarlåtenskap när din far dör. Att din far har gett din syster landstället i gåva är att se som antingen ett förskott på arv, eller som ett testamente (se kap 6 och kap 7, 2 – 4 §§ ÄB). Om det kan ses som ett testamente är det en tillåten gåva så länge den inte inskränker på ditt arv från din mor eller på din laglott från din far. Det är tveksamt om gåvan kan ses som förskott på arv då din far uttryckligen föreskrivet att så ej skall vara fallet (se 6 kap 1 § ÄB). Det hade antagligen varit mer fördelaktigt för dig om gåvan setts som ett förskott, då värdet av landstället i så fall avräknas från din systers arvslott. Detta är förutsatt att din far ej skriver testamente. Om du vid din fars bortgång tycker dig blivit missgynnad så tycker jag att du skall ta kontakt med en advokat. Tänk på att klandertalan enligt 7 kap 4 § 2 stycket endast kan göras inom ett år från avslutad bouppteckning! Hoppas att detta var svar på din fråga! Ärvdabalken (ÄB) hittar du http://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare