FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/04/2008

Skuldebrev mellan samor

Hej! Jag har lånat ut en summa pengar till min sambo som vi har bestämt att jag ska erhålla när vi köper en gemensam bostad. Men eftersom vi inte vet när det bli så skulle jag gärna vilja skriva att betalning måste göras inom en viss tid ändå. Typ "Om lägenhetsköp inte görs inom si och så lång tid så ska betalning ske senast.." Och så vill jag ha med hur jag får tillbaka pengarna ifall vi går skilda vägar. Jag betalar även varje månad 700:- på min sambos lägenhetslån som jag ska få tillbaka när vi köper gemensamt boende. Även detta skulle jag vilja ha papper på och vad som händer om vi går skilda vägar. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Du verkar ju ha rätt bra koll på vad du är ute efter. Ni kan ju helt enkelt skriva så som du föreslår. Ni har full avtalsfrihet och det finns inga krav på att detta ska registreras eller att någon myndighet ska inblandas. Se helt enkelt till att reglera allt på ett tydligt sätt så det inte uppstår några frågetecken om tolkningen vid ett senare tillfälle.
Lawline RådgivareRådgivare