FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/04/2008

Preskribtion av skatteskuld

Hur lång är preskriptionstiden vid privat skatteskuld? Försvinner skatteskulden då eller ligger den kvar tills den är betald?

Lawline svarar

Preskriptionstiden på en skatteskuld är i normalfallet 5 år. En preskription avbryts dock ifall du får en påminnelse eller om du betalar en del av skulden, detta kallas för preskriptionsavbrott. Från ett sådant avbrott räknas sen 5 nya år framåt i tiden innan preskription kan inträffa. Så det är ofta väldigt svårt att få en fordran preskriberad. Innebörden av en preskription är att fordringsägaren inte kan kräva dig på pengar längre. Hälsningar
Rådgivare