FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/06/2008

Ersättningsbostad

Jag har sålt min lägenhet och letar efter en ny. Min bror har separerat med sin sambo och har inte själv råd att ta hela lånet på sin nuvarande lägenhet. Han frågar mig om jag kan gå in och ta över hennes lån/andel i väntan på försäljning. Tanken är att han ska sälja den inom en månad. Jag har upskov från tidigare försäljningar och undrar nu; Vid en eventuell vinst/förlust på min brors lägenhet, måste jag redovisa och betala in det upskovsbelopp jag sedan tidigare har, eller kan jag fortsätta skjuta upp det? Detta ska inte ses som en ersättningsbostad då jag bara hjälper honom under en kort tid samtidigt som jag kommer köpa en ny permanent bostad till mig själv innom kort.

Lawline svarar

För att den andel i din brors lägenhet du planerar att ta över skall klassificeras som ersättningsbostad enligt inkomstskattelagens bestämmelser krävs, då du sålt ursprungsbostaden nu under år 2008, att du bosätter dig i denna lägenhet senast den 2 maj 2010. Vill du alltså att en annan lägenhet /bostad skall ses som ersättningsbostad gäller det att du förvärvar denna lägenhet senast slutet av kalenderåret efter det att du sålde din ursprungsbostad (31 december 2009 om du sålde din ursprungsbostad under år 2008) samt att du bosätter dig i denna bostad senast 2 maj 2010. Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare