FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/04/2008

Generalfullmakt

Min far är sjuk ( Alzheimers). Längre fram kommer han inte att kunna fatta "rätt" beslut. Min mor och far avser att skriva en fullmakt så att hon kan fatta beslut om vårdinstutitioner och annat oavsett om han på grund av sjukdom inte kan ta den typen av beslut/alt vägrar pga dålig insikt. Om jag förstått det rätt så är det en typ av generalfullmakt man ska skriva. Hur ska man formulera detta? Ska ju vara så allmänt formulerat så möjligt så det inte går att misstolka.

Lawline svarar

Det du beskriver är mycket riktigt en generalfullmakt och ett exempel på en sådan skulle kunna vara följande: Härmed befullmäktigar jag NN, Bostadsadress 1, 11111 Göteborg, att från och med dagens datum i mitt namn och för min räkning företräda mig i alla mina angelägenheter och bevaka min rätt. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare