FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/07/2008

Faderskapstest om barnet bor utomlands

Jag undrar ifall man kan bli tvingad till att ta ett faderskapstest om tjejen som vill detta bor i ett annat land, utanför europa? Om man inte vill erkänna ett barn som sitt eget kan man väl inte bli tvingad till detta? Särskilt inte om barnet och mamman bor på andra sidan jorden?

Lawline svarar

Såsom jag förstår din fråga har både mamman och barnet sin hemvist utanför riket. Svenska myndigheter kommer bara att utreda ditt eventuella faderskap om barnet har sin hemvist i Sverige. Så länge barnet har sin hemvist i ett annat land kommer därmed ingen utredning av faderskapet att ske i Sverige. Eftersom ingen sådan utredning kommer att ske i Sverige kommer ej heller någon blodundersökning att verkställas med tvångsmedel.
Marcus BergströmRådgivare