FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/06/2008

Nedläggning av förundersökning

Hur får man reda på ifall en viss förundersökning är nedlagd eller om ett visst brott ö h t utreds?

Lawline svarar

Enligt rättegångsbalken 23:1 skall förundersökning inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Förundersökning behöver dock inte inledas, om det är uppenbart att brottet inte går att utreda. Finns det ej längre anledning att fullfölja en förundersökning skall denna läggas ned. Om förundersökningen inte läggs ned, skall beslut meddelas om åtal kommer att väckas enligt 23:20 RB. Om förundersökningen fullföljs skall den misstänkte delges allt som har framkommit under undersökningen. Om åklagaren beslutar för att lägga ned förundersökningen kan utredningen trots det komma att tas upp på nytt om det kommer fram nya uppgifter om brottet. Vidare skall den som har blivit utsatt för brott, målsäganden, alltid bli underrättad om vilket beslut åklagaren fattat. mvh
Charlene HolmströmRådgivare