FrågaEKONOMIÖvrigt06/04/2008

Condictio indebiti

Hej hej. Jag pluggar arbetsrätt för tillfället och undrar om uttrycket "condictio indebiti", var kan jag finna detta uttryck i lagtexten eller vad tillhör detta för lag? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Condictio indebiti är benämningen på återkravsrätt av felaktig utbetalning. Denna regel är inte lagstadgad, utan har framkommit i praxis och doktrin. Huvudregeln är att den felaktiga utbetalningen skall återbetalas, dock finns vissa undantag. Om det utifrån omständigheterna framstår som att betalaren skulle ha betalat vare sig han var skyldig att göra det eller ej, pga. välvilja eller dylikt, skall betalningen inte gå tillbaka. Samma sak gäller om mottagaren i god tro har inrättat sig efter den felaktiga utbetalningen. Här torde de flesta undantagsfallfall av condictio indebiti falla in, exempelvis kan en anställd när denne har fått för mycket i lön (kanske småsummor under en längre tid) och i god tro anpassat sin ekonomi efter dessa felaktiga utbetalningar slippa betala tillbaka det felaktiga överskottet. Om betalningsskyldigheten framgår av författning har det inte ansetts finnas något utrymme för att få behålla den felaktiga utbetalningen. Som exempel kan ges militärers lön (se NJA 1942 s. 101). Hoppas du fick svar på din fråga! Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare