FrågaEKONOMIÖvrigt20/06/2008

"Barn" enligt lagen om näringsförbud

Näringsförbud. Barn till person med näringsförbud,avses hemmavarande barn eller avses ej myndiga barn eller avses barn rent biologiskt?

Lawline svarar

Hej! Med "barn" i 7§ lagen om näringsförbud avses barn rent biologiskt, men även adopterade barn. Det framgår dock av propositionen (Prop 1985/86:126 s 167) att som "barn" skall inte räknas fosterbarn eller styvbarn. Det spelar således ingen roll om barnen är myndiga eller hemmaboende. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare