FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/04/2008

Skadestånd vid smutsstänk från bil

Är det brottsligt att stänka ner fotgängare?. Idag blev jag helt nedstänkt av en bil som inte bromsade in utan bara körde på. Jag hann ta bilnumret. Vad ska jag göra eller går det att göra något? Kemtvätt behövs av kappan.

Lawline svarar

Hej, Till att börja med så verkar det sannolikt att du är berättigad till skadestånd för den skada du lidit genom att bilen stänkte ner din kappa. Kostnaderna för kemtvätt kan du alltså få ersättning för. Skadestånd för sakskada, som det är fråga om i det här fallet, regleras i 2 kap. 1 § skadeståndslagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1972:207 . Vilka kostnader som är ersättningsgilla vid sakskada hittar du i 5 kap. 7 § skadeståndslagen. Ersättning för kemtvätt utgår enligt första punkten i denna paragraf. Förutsättningarna för att få skadestånd regleras som sagt i 2:1. För att du ska få ersättning krävs att den person som har vållat skadan har gjort det uppsåtligen eller genom vårdslöshet. På grund av att informationen om händelsen är ganska knapp så är det svårt att ge ett helt säkert svar på frågan om föraren har varit vårdslös. För att en handling ska bedömas som vårdslös utgår man ifrån en jämförelse med hur en förnuftig och hänsynsfull person skulle ha handlat i samma situation. Denna aktsamhetsstandard ger kanske inte så mycket klarhet i frågan, men i detta fall så finns det förhållningsregler i lagar och förordningar som föreskriver hur aktsam man ska vara i trafiken. Till att börja med så framgår det av 2 kap. 1 § trafikförordningen, som du hittar http://www.lagen.nu/1998:1276 , att en trafikant ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor. Termen trafikolycka definieras inte i lagtext men det framgår av ett antal rättsfall att det omfattar nedstänkning av gångtrafikanter. Av trafikförordningen, 3 kap. 15 § framgår vidare att föraren ska hålla tillräckligt låg hastighet vid väglag där det finns risk för att annan trafikant kan utsättas för smutsstänk (punkt 15). Med detta som bakgrund så verkar det alltså som om bilföraren har förfarit vårdslöst och därmed orsakat skada genom att stänka ned dina kläder med smuts. Med detta sagt så kan det rekommenderas att du vänder dig till bilägaren för att se ifall ni kan göra upp i godo, innan du väcker skadeståndstalan vid domstol. Upplysningar om vem som är ägare till bilen hittar du i vägverkets bilregister, som är offentligt. Den andra delen av din fråga går ut på om förfarandet kan vara brottslig. I 1 § trafikbrottslagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1951:649 , så finns bestämmelser om vårdslöshet i trafik. Enligt denna bestämmelse så krävs det att föraren har avvikit i ”väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna”. Här krävs alltså en grövre avvikelse från aktsamheten än vad som nämndes ovan om skadestånd. Det räcker inte med att föraren, på grund av tillfällig ouppmärksamhet eller bristande förmåga, gjort en felbedömning av situationen. Regeln tar främst sikte på sådana fall där trafikanten gjort sig skyldig till medvetet risktagande. En annan tänkbar lösning, som kanske ligger närmare till hands är bestämmelserna om smitning i 5 § trafikbrottslagen. Det finns ett antal rättsfall där en bilist har dömts till ansvar enligt denna paragraf efter att ha stänkt ned fotgängare. Tyvärr så är det svårt att här ge några raka besked på ifall föraren har gjort sig skyldig till brott eftersom det helt beror på omständigheterna, men grundtipset är nog ändå att smitningsbrottet ligger ganska nära till hands. Vidare så är det en betydligt tuffare bevisbörda för att få någon fälld för trafikbrott än att bara få skadan ersatt som skadestånd. Enklast är om du vänder dig till polisen och gör en anmälan om händelsen. Vänliga hälsningar
Rådgivare