Kan kronofogden göra en utmätning?

Hej!

Vi är ett gift par och jag står som ägare av huset.

Min fru har skulder hos kronofogden sen tidigare och allt som är i huset är mitt och bilen står på mig likaså huset. Kan kronofogden nu göra utmätning av det som är i huset eller på det som står i mitt namn?

Jag tänkte sedan i mitt testamente skriva ifall jag dör skall hon äga allt.

Hur gör vi snälla hjälp det brinner i knutarna och kronkalle står i faggorna.

Lawline svarar

Hej!

Enligt lagen är var och en i ett äktenskap ansvarig för sina egna skulder. Du kan därför aldrig bli ansvarig för din frus skulder.

Däremot finns det regler i utsökningsbalken som säger att ett gift par som bor tillsammans och har lös egendom ihop så kommer kronofogdemyndigheten anta att den egendomen tillhör den skuldsatte. För att motbevisa detta måste ni göra sannolikt att egendomen inte tillhör din fru. Detta kan ni göra genom att visa kvitton eller om du har bilder på egendomen från den tid då du och din fru inte var ihop osv.

Vad gäller huset så är det fast egendom. Fast egendom utmäts bara om det framgår att det är den skuldsatte som äger egendomen. Så så länge du står på lagfarten är det inga problem med huset.

Oavsett om du vill testamentera din egendom till din fru eller inte så är det inget som påverkar kronofogdemyndigheten i dagsläget.

Det som är viktigt i dagsläget är att hitta bevis för att er lösa egendom, såsom möbler och dylikt, tillhör dig.

Hälsningar

Rådgivare