FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/06/2008

Arvskifte av bostadsrätt

ärver man sin döde fars bostadsrätt? två bröder som arvingar, har fått \\\"tips\\\" av fastighetsmäklaren att köpa bostadsrätten efter deras avlidne fader, inga andra arvingar finns, varför köpa något som borde vara i deras arvslott?

Lawline svarar

Hej! När ens far går bort ärver man honom såsom bröstarvinge. Du och din bror kommer att ärva bostadsrätten med hälften vardera. Något köp behöver ej ske utan arvet, dvs bostadsrätten kommer tillskiftas er genom arvsskifte och härigenom blir ni rättmätiga ägare till bostaden. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare