FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/03/2008

Skatt vid försäljning av bostadsrätt

Jag tänker sälja min bostadsrätt och flytta till hyresrätt. Kommer den "enda" skatt jag behöver betala vara 22% på vinsten eller tillkommer det några andra skatter?

Lawline svarar

Hej! Du har helt rätt. Vid förvärv av fast egendom tillkommer andra skatter såsom exempelvis stämpelskatt men vid försäljning åläggs man att betala endast en kapitalvinstskatt. Fastighetskatten betalas i ditt fall via din hyra så din del av denna kommer således att vara betald vid försäljningen. Kapitalvinstskatten är precis som du säger 22 % av den uppkomna vinsten. Vänligen
Therese JanssonRådgivare