FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/04/2008

Skadestånd för skylt i huvudet

En skylt ramlade ner på min 4 åriga dotter på Åhlens. Den slog upp ett jack i i pannan på en med ymnigt blodflödesom följd. Tog henne till läkaren där de plåstrade om henne. Hon behövde inte sy men jacket kommer att lämna ett ca 1 cm ärr på hennes panna. Vad ska jag gör gentemot Åhlens?

Lawline svarar

Hej För att kunna vidta åtgärder mot Åhlens krävs att det som inträffat berott på affärens oaktssamhet och inte på grund av en ren tillfällighet. Er dotter har fått en "personskada" vilket betyder att det inte behöver vara någon brottslig handling som ligger till grund för det som skett, endast oaktsamhet. De chanser ni har att få ersättning av Åhlens är alltså att stämma dem i domstol och visa att deras sätt att hänga upp skylten inte var tillräckligt säkert eller något annat fel de begått som lett fram till er dotters skada. Detta kan bli en svår uppgift och ni ska tänka på att det måste finnas en adekvat kausulitet mellan det misstag åhlens begått och den skada som sedan uppkommit. De rättregler som finns att tillgå hittar ni i Skadeståndslagen, klicka http://www.lagen.nu/1972:207. Lycka till,
Marcus GlimbergRådgivare