FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/05/2008

Ersättningsansvar vid kollision mellan bil och cykel

Om en bilist kör helt lagenligt på en enkelriktad gata och en mötande cyklist på vägbanan kör in i bilen och skadas, finns det då stöd i lagen om strikt ansvar för cyklistens krav på skadestånd . D.v.s. kan cyklisten utfå skadestånd trots att han orsakade olyckan och föraren varit aktsam?

Lawline svarar

Hej! Skador som har uppstått i samband med trafik med motorfordon ersätts sällan med skadestånd. Istället betalas skadorna ur trafikförsäkringen som alla registrerade motorfordon på något sätt har. Villkoren för när trafikskadersättning ska utgå finns i trafikskadelagen som du finner http://lagen.nu/1975:1410 . 11 § reglerar skador på bland annat cyklister och har innebörden att cyklistens skador ska ersättas ur bilens trafikförsäkring oavsett vems fel olyckan var. I 12 § finns möjlighet att jämka ersättningen men jag bedömer inte att det är aktuellt här. Cyklisten får alltså skadorna som han egentligen själv har vållat ersatta ur bilens trafikförsäkring men det finns inte möjlighet att rikta krav på skadestånd mot föraren. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare