FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/04/2008

Skattekonsekvenser vid fastighets- köp/gåva

Om jag får en sommarstuga av mina föräldrar med taxeringsvärdet 500 000 kr detta året och förra året var den summan 400 000kr. Marknadsvärdet ligger på 1 000 000kr och jag betalar stugan 600 000kr. Hur beskattas jag då. MVH

Lawline svarar

Hej! Jag förstår inte riktigt din fråga men gör mitt bästa för att ändå besvara den. Får du sommarstugan av dina föräldrar utan att betala något för den så är det en gåva och inga skattekonsekvenser utlöses. Du övertar då dina föräldrars ingångsvärde. Detta gäller också så länge du betalar mindre än taxeringsvärdet. Betalar du mer för stugan än taxeringsvärdet så räknas det som ett köp. Dina föräldrar blir då skatteskyldiga för den vinst de gör. Köpeskillingen räknas då som ditt ingångsvärde. Hälsningar
Albert RoosRådgivare