FrågaEKONOMIÖvrigt17/03/2008

Panträtt

kan min f.d särbo ta mitt o mina barns bohag..min sons bil i förvar som pant på ett lån som jag har till honom?jag hade vårt bohag magasinerat i ett förråd som hans arbetsgivare hyrde ut till mig.vilket jag inte har tillgång till personligen utan enbart genom honom.bilen formligen stal han från min parkering.kan han behålla detta tills den såkallade skulden är reglerad?vilket inte kommer att ske inom det närmsta då jag har hamnat i ekonomisk kris, och lever just nu på socialt bistånd.

Lawline svarar

Hej! Din fd särbo har ingen rätt att ta eller behålla dina eller någon annans saker för att säkra betalning av en skuld. Att ta saker från dig i ett sådant syfte är att begå brottet egenmäktigt förfarande och med bilen utgör brottet tillgrepp av fortskaffningsmedel. Att behålla saker som du har lämnat kan beroende på detaljer och vad din fd särbo gör med sakerna betraktas som antingen förskingring eller olovligt förfogande. Din fd särbo är skyldig att omedelbart återlämna sakerna och bilen till dig. Oavsett vilken brottskombination som aktualiseras bör ett ärende av det här slaget hanteras av polisen om det inte löser sig av sig självt. Brotten ovan finns alla i brottsbalken som du finner http://www.lagen.nu/1962:700 . Tillgrepp av fortskaffningsmedel 8 kap 7 §, egenmäktigt förfarande 8 kap 8§, förskingring 10 kap 1-3 §§ och olovligt förfogande 10 kap 4 §. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare