FrågaEKONOMIÖvrigt08/05/2006

Formkrav vid köp av del i Aktiebolag

Hej,, Har lite frågor ang. köp av aktiebolag Om jag ska köpa in mig i en befintlig verksamhet( AB) med tex 25% av aktierna vad bör man känna till, räcker det med ett vanligt köpekontrakt som undertäcknas av köpar o säljare?

Lawline svarar

Hej! Generellt angående vad man borde tänka på, kan konstateras att en fullständig genomgång av företagets räkenskaper är att tillråda. Det är dock några ytterligare formkrav som måste uppfyllas för att Ni skall kunna genomföra affären som tänkt. Ni måste införas i företagets aktiebok enligt 5:13§ ABL med personuppgifter samt antal aktier, efter att Ni genomfört affären och tilldelats aktierna på företagets avstämningskonto. Den information som Ni behöver för att genomföra köpet rent praktiskt kan Ni få genom att vända Er till Aktiebolagets bank. Det finns ytterligare aspekter av denna fråga, och om Ni önskar ett mer detaljerat svar så återkom gärna med vidare frågor. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare