FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/06/2008

Förvärv av sambos andel i gemensam bostadsrätt

Jag skall köpa ut min sambo ur vår gemensamma lägenhet. Vad för dokument skall skrivas för att inga problem skall uppstå? Vi är överens om värdet för lägenheten. Han skall ha halva vinsten, vad händer med reavinstskatten ? Vilket dokument skall skrivas så detta blir korrekt dvs när jag sen säljer så skall jag inte betala hans reavinstskatt? tack på förhand

Lawline svarar

När din sambo säljer sin del av er gemensamma bostad till dig ska ett köpekontrakt upprättas. Din sambo ska även skicka in blankett K6 till Skatteverket och deklarera sin försäljning. Din sambo kommer då att få beskatta sin sålda andel av bostadsrätten. Detta innebär att när du säljer bostadsrätten kommer du kunna använda köpeskillingen för din sambos andel som inköpspris och dra av det från försäljningspriset. Du kommer även få dra ditt ursprungliga inköpspris från försäljningspriset, se http://www.lagen.nu/1999:1229#R789. Detta innebär att du undgår beskattning för din sambos andels värdestegring från det tillfället ni köpte lägenheten till att han nu säljer den till dig. Du kommer dock själv få stå för beskattningskonsekvenserna av värdestegringen från och med att du köper din sambos andel till det att du säljer bostadsrätten. Exempel 1. Ursprungligt inköpspris 100 000 SEK, varav du äger hälften och ditt inköpspris således är 50 000 SEK och din sambos inköpspris 50 000 SEK 2. Din sambo säljer sin andel till dig för 75 000 SEK. Din sambo ska redovisa en kapitalvinst om 25 000 SEK (75 000 SEK – 50 000 SEK) Ditt inköpspris för hela lägenheten uppgår till 125 000 SEK varav 50 000 SEK (ursprunglig del) + 75 000 SEK (sambons andel) 3. Du säljer lägenheten för 200 000 SEK. Du ska då redovisa en kapitalvinst om 75 000 SEK (200 000 SEK – 125 000 SEK)
Carolina WaltherRådgivare